Thursday, April 14, 2011

My First pregnancy Part. 2



Punyala lamakan nk continue part.1 punya cerita...
  • Bila aku dah memang sah pregnant, aku terima dgn redha wlpn masa tu aku rasa aku belum bersedia sebab semangat nk further study tu masih meluap2..mula2 pegi check kt klinik panel masa ni dokter dh dpt detect aku ada masalah.Dokter ckp darah aku tinggi reading 130/90..dokter ckp kalau next month still macam ni aku kena refer hospital..bg aku yg baru first time preggy ni, masalah hypertension ni mcm dasat sgtlah..mmg dasat pun kan...

  • So daripada dokter panel nak refer aku hospital,aku pegi dulu buat check-up kat pakar sakit puan, terkenal jugalah klinik pakar tu kat sini..kalau aku letak nama klinik pakar tu (sekarang dh jadi hospital bersalin R...) mesti org kt sini kenal sgt2..kena check pun dgn dokter owner klinik tu.Apa yg best masa aku dh 5 bulan preggy ,habis kaki tangan aku dh bengkak,sampai aku kena pakai selipar my asben, kasut aku dh tak muat. Kilos jgn cakaplah mmg naik mendadak. Dan yg peliknya dokter tak dpt detect aku ada masalah wlpn tanda2 masalah dah ada.Aku mmg tak tahu masa tu aku ada masalah dan dokter kt klinik pakar tu pun tak beritahu.Atau dokter tu mmg tahu tapi dia tak nak beritahu...

  • Masa kandungan aku dh masuk 35 minggu , Dokter "R" refer aku kat Dokter lain, perempuan, masa ni Dokter tu cakap, my baby kecik sikit..masa ni aku rasa cuak..dokter kata takpela baby kecik senang nk push, Ok aku terima..tapi dlm hati aku mmg aku terasa something wrong..

  • Next weeknye aku balik kmpg, mmg aku nk bersalin kat Penang, so hari Isnin ke Selasa aku pn dh tak hinggat dah..aku pegi check kat pusat kesihatan ibu dan anak ( betul ke ???..ntahlah...tapi gomen punyala)..masa nurse tu check BP aku..muka dia nmpk cuak je..2,3 kali buat reading...lastly masa dia check urine aku..nurse tu kol terus pusat kesihatan kecil yg besar sikit dr klinik aku pegi tu...

  • Masa ni kakak aku yg temankan, lastly nurse tu minta permission kakak aku bawa aku sekali dgn dia pegi pusat kesihatan tu, smpi sana, Terus Dokter..( Dr.Pandian)..ingat lagi aku..check BP aku..dia renung aku, pastu aku dia bg aku makan ubat,dlm1/2 jam, dia check lg BP aku.lps tu dia amik hammer terus ketuk lutut aku..dia tnya aku "ada rasa pening2 tak?"..aku geleng.."rasa nak pitam?"..aku geleng2 lagi..pastu aku pegi check urine lg..juruteknologi makmal tu dh cakap kat aku.."Adik , u mesti kn admit, u punya urine ++"

  • Dokter dtg bgtahu aku yg aku nak kena pegi Hospital Seberang Jaya.Dokter cakap aku kena berehat kat sana..so aku pun rasa nk menangis masa tu, nurse dah minta aku bukak semua brg2 kemas dan bg kat kakak aku.Dokter ckp aku kn pegi sekarang by ambulan...dlm hati aku berkata2  "Wah! naik ambulan..mcm tenat sgt jer"..hakikatnya mmg tenat..Dokter ckp kalau aku dibiarkan mcm ni...aku dan baby boleh mati..so nak kena selamat kedua2nya....TO BE CONTINUE....dah azan Asar..esok2 aku smbg yer..nantikan cerita seterusnya..

    No comments:

    Post a Comment